Știri Agricole

Legumele proaspete au ajuns delicatese pentru români. Explicația creșterii prețurilor din magazine

Legumele proaspete au ajuns delicatese pentru români. Care este explicația creșterii prețurilor din magazine
Legumele proaspete au ajuns delicatese pentru români. Care este explicația creșterii prețurilor din magazine

Creșterea prețurilor la energia electrică, gaz și combustibil are un efect devastator asupra prețurilor alimentelor. Românii observă creșteri din ce în ce mai mari ale produselor de bază, începând de la legume și fructe și până la lactate și carne.

Diferențe imense de preț de la producător la consumator

Petre Daia, fostul ministru al agriculturii, e explicat creșterea prețurilor legumelor de pe piață, atunci când a fost invitat într-o emisiune la Antena 3.

Acesta susține că prețurile au crescut alarmant într-un mod nejustificat:

„Sigur când auzi aceste preţuri parcă nici nu-ți mai vine să mănânci. Nu peste tot sunt aceste preţuri pentru că, în general, producătorii au măsura lor şi nu-şi permit să scoată pe masă asemenea preţuri. Aceste preţuri nu sunt justificate.

Am discutat şi am luat informaţii de pe piaţă. Fermierii au ieșit pe piață cu 20 de lei la roșii, dar acest preţ pentru mine este imposibil de justificat. Şi ne întrebăm de unde şi de ce?”, a declarat Petre Daia pentru sursa citată.

Fostul ministru a atras atenția și asupra comercianților care speculează prețurile în scopul creșterii profitului, o acțiune care are un alt efect negativ: oamenii nu vor mai cumpăra produsele.

„Din nefericire, există oameni care vor să câștige rapid, ușor şi mult. Sunt unii care intermediază aceste produse pe piaţă şi îi îndepărtează pe consumatori punându-i în situaţii extrem de delicate.

La 55 de lei acelea nici nu sunt roșii romanești. Sunt unii care se folosesc de explozia de produse de acum primăvara şi le definesc a fi roșii românești. (…)

Diferența de preţ de la producător până la consumator este determinată, pe de o parte, de ambalaj şi de adaosul comercial pe care îl practică unitățile comerciale”, a completat fostul ministru, conform sursei citate.

Legumele proaspete au ajuns delicatese pentru români. Care este explicația creșterii prețurilor din magazine

Fermele din România, în mare pericol

Diferența de preț dintre cel oferit de producător și cel din rafturile magazinelor este foarte mare, susțin fermierii. Unii producători de lactate vând un litru de lapte cu un 1 leu și 50 de bani, însă prețul la raft este de 7-8 lei. Majoritatea fermierilor se tem că nu vor reuși să treacă peste acest an din cauza scumpirilor la energia electrică și la îngrășăminte.

Pe de cealaltă parte, deși produsele se vând cu prețuri mici, acestea ajung la raft cu prețuri enorme, greu de justificat, susțin aceștia.

„Eu dau laptele cu 1,4 lei. Pe raft este 7 lei. Cum să supraviețuim noi, oameni buni, cu 1,4 lei în situația în care motorina s-a dus la 9 lei, când îngrășământul s-a dus de la 900 de lei – în toamna lui 2020 – iar ieri am sunat și mi-a spus că este 5000 de lei fără TVA, adică în jur de 54 milioane lei vechi. Cu 500% la azotat. Deci în România nu se poate face producție fără îngrășământ chimic”, a declarat un fermier pentru europafm.ro.

Fermierii susțin că aceleași creșteri nejustificate se pot aplica și în cazul cartofilor, al căror preț a explodat în ultimul timp. Un kilogram de cartofi noi a costat 25 de lei la finalul lunii martie.

Stefania Zavod Istrate
Cu experienta de peste 3 ani in presa online, Stefania Zavod Istrate a tradus si adaptat materiale din limba engleza si a realizat materiale video. In prezent, lucreaza la propriul proiect pe YouTube, un canal de continut video tip vlog si este redactor pasionat de curiozitati si trucuri pe Agromedia.

    You may also like

    Comments are closed.